South Beach kuren: En uge senere


I dag er det en uge siden vi startede på en South Beach kur og det går bedre end håbet. Jeg forventer at vi kan slutte kuren på lørdag, hvor vi er inviteret til EM-hygge ved nogle gode venner i Silkeborg.

Status er at jeg har tabt mig 3,4 kg på første uge og mangler kun 400 gram for at nå målet. Det er så vildt og jeg synes alle skulle have glæde af en kur der rent faktisk virker. Jeg er igang med at lave en lille South Beach Diet hjemmeside, hvor der med tiden vil komme en masse tips og tricks, så alle kan komme igang - hvis de har lyst selvfølgelig. Engagementet der skal til for at opnå et varigt vægttab kan kunne komme inde fra.

Besøg min nye hjemmeside på www.southbeachkur.dk og kom gerne med en masse idéer til, hvordan jeg kan gøre den bedre.

Jeg kan anbefale dig at kigge i bogen South Beach Kuren 2.0 inden du går igang.

6 kommentarer:

  1. Hej Olof

    Fedt at du har fået så god effekt af din diæt. Kan godt forstå du er begejstret over så hurtigt et resultat, og maden ser også lækker ud.

    Vil dog bare lige gøre dig opmærksom på, at den nyeste forskning viser, at det er dine gener/dit dna, der afgør hvilken slags kure, der virker for den enkelte. Derfor kan det være at South Beach kuren slet ikke vil give samme positive effekt for en anden, som ellers lissom dig følger den til punkt og prikke.

    Vil bare lige gøre obs på det, fordi jeg synes det er synd for dem, som lægger mange kræfter og energi i en kur og ikke opnår noget nævneværdigt resultat.

    Læs mere om gener og diæt på www.dietandgenes.com. Det er endda et dansk firma. Har ikke selv tjekket siden ud endnu, men har læst artikel om det. lyder spændende i hvert fald.

    kram Monica

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Moni, det giver god mening, men DNA-testen er ikke meget anderledes end andre slankekure og er ikke videnskabelig bevist som en effektiv kur. Jeg har læst flere debatter omkring kuren, som af mange umiddelbart blot betragtes som en ny pengemaskine... Efter min mening er der kun én måde at finde ud af hvad der virker på "dig" og det er prøve det af.
      Jeg har som du skriver haft god effekt af South Beach kuren og jeg tror mange andre kunne af glæde af, at have mere fokus på hvad de putter i munden.

      Slet
  2. Hej igen, tja det er svært at gennemskue som almindelig lægmand/-kvinde, men jeg synes det er vildt spændende med DNA-testene, og med tiden tror jeg i hvert fald på at det bliver muligt at afgøre ud fra ens dna, hvad der vil virke, om man feks skal på en protein- eller kulhydratkur, eller hvad har vi...
    Nu er du og jeg jo heldige at høre til den slanke del af befolkningen, og jeg priser mig lykkelig over ikke at behøve at skulle tælle kalorier eller andet. Jeg ved at jeg selv ville ha' mega-svært ved at skulle overholde en kur, så jeg føler så meget med dem, som kæmper - og især dem som ikke opnår et blivende resultat. Der lyder South Beach jo god, på den måde at man spiser sundt og - i princippet - ikke skal sulte sig selv, selvom du siger du selv sultede lidt :o) Men du har jo så til gengæld også fået meget hurtige resultater... Held og lykke med hjemmesiden, jeg vil prøve at følge den så godt jeg kan. Måske skal du øve dig lidt på nogle opskrifter, når vi skal i sommerhus? :)

    Kh Monica

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den er jeg med på. Har du nogle ønsker til menuen? :)

      Slet
  3. Hej Olof. Godt at høre, at kuren også har hjulpet dig. Min mand og jeg blev af en kollega anbefalet at købe bogen for 4 år siden, og skulle på daværende tidspunkt tabe en del kilo. Samtidigt skulle min mand gerne have styr på sin blodkemi efter at have fået konstateret type 2 diabetes.
    Jeg kan kun sige til alle jer der læser dette: Kom igang og ændre din livsstil fra idag. Vi tabte på 5 måneder hhv 30 kilo og 15 kilo - og aldrig har jeg generelt været så mæt som dengang. Første gang min mand var til kontrol for diabetes efter vi havde startet var lægens ord blot, at hun aldrig havde set noget lignende. Var helt sikker på, at der havde været byttet rundt på nogle blodprøver.Vi forærede hende et eksemplar af bogen og hun bruger den nu som anbefalinger til andre patienter. Når man først har læst bogens indledning, som på en god måde fører èn ind i sammenhængen i kostsammensætningen, så er man ikke i tvivl om, hvad der er godt for èns krop, og hvad man skal lade være.
    Men men - lige som en hver anden grundlæggende livsstilsændring, så er der desværre risiko for at falde tilbage til gamle vaner over tid. Vi er ikke nogen undtagelse og derfor er vi nu igang igen fra fase 1. Har dog meget lettere ved denne gang, at eksperimentere inden for rammerne for ingredienser og gøre ændringerne lettere at håndtere i hverdagen. Eksempelvis kan jeg meget lettere få brugt alle rester og smider absolut ingen rester væk mere. Rester af grøntsager bruges i morgenmadens omeletter, ekstra salat og proteiner laves til aften, så der også er til morgendagens frokost. Noget af det vigtigste er, at overholde sine mellemmåltider og køre efter princippet - "du skal ikke droppe noget - du skal derimod erstatte det med det rigtige". Sørg for at sætte så meget smag og kulør på maden. Noget jeg ligeledes må acceptere er, at fortsat planlægning er roden til succes fremover. At starte på kuren efter sommer er en rigtig god idé, hvor forretningerne bugner med friske grøntsager. Slutteligt har vi besluttet, at når vi er nået vores ønskede vægt vil indgå en aftale om at tvinge os på en fase 1 igen, såfremt vi skulle komme til at ramme et bestemt kiloantal igen - og uden diskussioner.

    Mange hilsner
    Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte

      1000 tak for din kommentar. Jeg kunne ikke være mere enig.
      Jeg anbefaler gerne kuren til alle der har behov for at tabe sig.

      Det bedste ved kuren er efter min mening den holdningsændring der kommer til hvad vi fylder os med. Jeg har bruger ofte opskrifterne fra bogen også selvom jeg ikke er på kur, for det er en livsstilsændring.

      Måske skal vi ikke være så bange for at gå lidt op og ned i vægt, så længe det handler om nogle få kilo. Det lyder rigtig fornuftigt med en "grænse" som den I har defineret. Overvægt kommer ikke fra den ene dag til den anden.

      Slet