Pas på morgenmadsfælden


Hver søndag handler jeg dagligvarer online og i søndags fik jeg hyggeligt selskab ved computeren af min store dreng Marcus på 6 år. Det er første gang han er med til at vælge varer og klikke dem i indkøbskurven. Jeg fandt hurtigt ud af, at der kom lidt flere nye ting med til madpakken og morgenmaden, når han var med til at vælge og det kan ellers være rigtig svært at få ham til at prøve nye ting. Blandt andet fandt ovenstående morgenmadsprodukt "All-Bran Regular" fra Kellogs vej til kurven. "De smager vildt godt", sagde Marcus. Fint, tænkte far - de ser jo sunde ud, så hvorfor ikke...

Jeg kan huske da den type produkter kom frem på markedet, som et svar på forbrugernes krav om sundere morgenmad. Der manglede nemme og lækre alternativer til de traditionelle og meget sukkerholdige kornflakes, Frosties, guldkorn og det der er værre. Og All-Bran Regular med højt fiberindhold ser da sunde ud ik'?! Det er de bare ikke og jeg vidste det egentlig godt, men sådan bliver jeg ind imellem offer for eminent falsk markedsføring. Fruen sagde det med det samme, da hun så pakken. "De er fyldt med sukker", sagde hun. Jeg var lige ved at falde ned af stolen, da jeg læste varedeklarationen - 20 gram sukker pr. 100 gram. Det er dobbelt så meget som Coca Cola...

Jeg kan anbefale programserien fra DR2 "Dem der gør os fede", hvis du vil blive klogere på, hvor i fødevareindustrien det går galt og hvordan vi snydes til at tro at produkter som All-Bran er sunde.

2 kommentarer:

  1. Foreslå firmaerne at man ved også online-bestillinger skal kunne læse varedeklarationen på de enkelte varer, så man får en chance for at læse, at All bran ikke kun har et højt fiberindhold. Producenterne ved godt, hvad de skal reklamere med på pakken.
    Alle skulle have været tvangsindlagt til at se serien "Dem der gør os fede". Coca cola må du ikke få, drik noget juice i stedet for :-( Mine børn fik kun et meget lille glas appelsinjuice om morgenen - der var lige
    netop et par gode mundfulde. Jeg er glad for, at jeg gjorde det usunde til vild luksus - så går det ikke hen og bliver en (u)vane!
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det gør netbutikkerne heldigvis også ofte, men jeg synes der skal mere til. All-Bran skal ikke markedsføres som morgenmad, men slik.

      Slet